onsdag 30 november 2011

En liten tanke

Varför är människan så rädd för att misslyckas? Får vi någon press på oss som små som gör oss till attentionwhores? Vissa kan jobba bort det till en viss del, men jag tror att alla människor har en rädsla att misslyckas inom sig. En rädsla att inte bli lika omtyckt eller respekterad som alla andra. En rädsla att hamna utanför gemenskapen, att bli "den där dåliga personen som inte kan något". Kom att tänka på det här idag i skolan, då det utbröt en liten men rätt het diskussion om en helt onödig sak. Och det fick mig att undra vad det egentligen berodde på. Den här rädslan för att misslyckas, kan den utveckla en rädsla för att inte alltid ha rätt? I många fall märker jag ett samband mellan de två, och jag undrar varför man ska ha denna prestationsångest jämt. Alltid är det någonting som någon måste vara bäst på. Ett misslyckande går bara inte att acceptera. Tycker det är lite tråkigt att det har blivit så. Fast kanske bara är jag som är tråkig som funderar över sådana här saker?
What do i know.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar