måndag 5 december 2011

Underbart!

Igår tog jag ännu en skogstur med grannen, supermysigt! Nu blir det att ligga i med träning från marken tills Maria kommer, så att allt sitter :)

Tänkte berätta lite om hur jag rider. Själv är jag väldigt intresserad av hur andra gör, så jag kan dela med mig lite om hur jag själv gör :)
Jag rider ju mest med ben & vikt, vill helst inte använda handen men gör det när jag måste, t.ex. korrigera henne åt något håll eller så. För mig är det viktigt att min häst kan bära sig själv, och jag använder inte någon form av inspänningstyglar/hjälptyglar. Är snarare totalt emot sånt, men det kan jag ta i ett annat inlägg :) Det är också viktigt för mig att min häst tycker att det är roligt, och att det jag gör är okej för henne. Det går ut på hennes villkor, men det jag söker efter är ömsesidig respekt. För hur ska hon kunna respektera mig, om inte jag respekterar henne? Jag vill att min ridning ska vara så naturlig för henne som möjligt. Visst, jag rider med sadel och träns med bett, men jag vill att mitt sätt jag rider på ska vara naturlig för henne och lätt att förstå. Alltså inte att rycka, dra, slita, sparka & spänna in. Det finns inte med på min världskarta. Jag vill att hon ska vara så känslig för små hjälper som möjligt, och jag tror att det är det hon trivs bäst med också! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar