fredag 20 juli 2012

Presentera dig och din häst


Det här är jag, Rebecca Österberg. 17 år, bor på landet utanför Eskilstuna med min far & hans sambo.
Går på Realgymnasiet i Eskilstuna, med inriktning hästhållning. Vad jag vill bli senare vet jag inte, men funderar på hovslagare eller hästmassör. Har även lite andra tankar, men tiden får helt enkelt visa vart jag ska ta vägen!
På fritiden umgås jag mest med min häst. Förutom westernridning håller jag mycket på med klickerträning, arbete från marken över huvud taget, arbete löst osv. Tycker att det är jätteroligt att låta min häst lära mig hur jag ska använda mitt kroppspråk. Hon är så otroligt lyhörd och känslig, så räcker oftast med att göra små ändringar för att det ska hända något.
Tror inte det finns så mycket mer att skriva om mig, faktiskt!


Det här är mitt Quartersto Whiz little Princess som är efter CC top whiz. Har haft henne i 5 år nu, och det är en otroligt bestämd liten dam jag har att göra med. Rött fuxsto, kanske säger det mesta. Stark vilja, bestämd, envis, tjurig, ska ifrågasätta allt. Men ändå är hon så himla underbar!
Vi har tävlat en del tillsammans, har blivit några blågula här och där. Har ju gått upp och ner, men det är så det är när man har häst. Speciellt när man har en Sessan.
Hon har otroligt mycket personlighet, vilket ibland kan driva en till vansinne, haha! Men hon har mycket humor också, gillar att busa med mig. Som att hon lite lipar bakom min rygg om man säger så, haha. Så söt!
När vi köpte henne var hon riktigt svårlastad. Som längst har det tagit 5 timmar (i spöregn) att lasta. Sedan utvecklade jag en metod som har fungerat, och nu tar det oftast inte längre än 30 sekunder att lasta. Ska skriva ett inlägg om det snart tänkte jag. Kanske kan vara en hjälp för någon annan som har problem med lastning.
Klickerträning är något hon älskar! Hennes favoritsak är targeten, en såndär man tar upp mat ur slasken med, som sitter på ett spö. Haha, ska fixa en bild/film på henne & den någon gång.
Hon är väldigt lätt att lära nya saker, hon kan t.ex. stegra på kommando. Har märkt att damen gillar att stå på två ben, så utvecklade det till att hon gör det på kommando också. Det verkar hon tycka är skoj!

Vet inte vad mer jag ska skriva, men där har ni en kort presentation av oss! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar