söndag 24 juni 2012

Hovar

Sessans hovar är riktigt fula.. Särskilt bakhovarna! Båda skorna har lossnat bak, och gått av så sömmen är kvar i hoven.. Pappa och jag ska hjälpas åt att ta bort dom idag, för hon är ganska varm på bakhovarna, dock inte halt eller ovanligt öm!
Ska prata med hovslagaren nästa gång han kommer, om jag ska ta bort skorna och låta hennes hovar bli friska tills i vinter eller om vi ska slå på nya skor. Eftersom att jag ska till Lotta är det ju inte bra om hon är hur öm som helst i fötterna eftersom att jag ska rida ganska mycket, men vi får se vad hovis säger.

Det här med hovar kan jag knappt någonting om. Undrar jag något brukar jag fråga Veronica, eftersom att hon är lite mer insatt i ämnet. Jag har aldrig brytt mig om hovar särskilt mycket, av den anledningen att jag aldrig haft kunskap om det. Jag har litat på hovslagaren, och att han kan sitt jobb och säger till om det är något fel.
Sedan jag gick tappskokursen har jag lärt mig att vara lite mer kritisk och kolla hovarna varje dag, vilket gör att jag ser om något är fel.
På ridskolor hör man nästan aldrig något om hovar. Där är det mest utrustning och ridning som gäller. Men inga hovar, ingen häst brukar det ju heta. Att jag lärt mig lite grann är nog för att jag umgås så mycket med Veronica, som är väldigt duktig på hovar. Men jag tycker att det är konstigt att man aldrig hör något om det på ridskolor, där det ändå är väldigt många unga människor som rider.
Hovar är ju ändå så pass viktigt, så varför hör man aldrig något om det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar