måndag 14 maj 2012

Tävling!

Igår var det ju som sagt tävling i Malmby, anordnad av SbyWR.
Det blev en jättetrevlig dag! När vi lastade på morgonen gick hon bara rätt in, och redan då fylldes hela jag av positiv energi. När vi kom fram var hon tvärlugn, vilket lugnade ner mina tävlingsnerver en aning.
När jag började rida fram henne försvann all nervositet direkt, mycket tack vare att hästen var så pass lugn som hon var. Lotta gick igenom lite med mig, och Chris kom ut och hälsade på sin förra lilla häst! ;) Dock var Sessan inte sådär jättesocial just då, haha!

Första klassen var Horsemanship. Jag tränade mönstret massor på utebanan för att få in galoppvolten ordentligt. När vi kom in i ridhuset for Sessan mest runt med huvudet rakt upp och var spänd, vilket resulterade i att jag blev spänd. Så den klassen blev totalt kaos enligt mig själv, men vi hamnade iallafall på en femteplats av tretton startande så borde nog vara rätt nöjd ändå!

Andra klassen var Western Riding. Den klassen gick suveränt! Det enda jag velat ändra på var att hon skulle gått i en lite stabilare form än hon gjorde (hon höll huvudet rätt så högt). Men jag koncentrerade mig mest på att rida ett korrekt och prydligt mönster, och det gjorde vi! Serpentinerna blev jättesnygga, lugnt tempo och bra vägar. Galoppfattningarna blev suveräna! Mycket tack vare att Sessan nog kan det där mönstret i sömnen nu för tiden ;) Och till sist stoppen och ryggningen blev perfekta.
Vi slutade på en andraplats av tio startande!

Sista klassen var Western Pleasure. Var lite skeptisk till den eftersom att hon dampade i Horsemanshipen. Men jäklar vad nöjd jag blev! Det enda hon hoppade lite i var ena galoppen och när vi skulle öka joggen (hon trodde vi skulle galoppera haha!). Annars var hon rätt cool! Det var väl dedär med huvudet, men kan förstå att hon var lite pigg då jag inte red henne på fyra dagar innan! Vi slutade på en tredjeplats av åtta(?) startande, så är oerhört nöjd då det var den klassen jag trodde minst på.

1 kommentar: