lördag 11 augusti 2012

Hjälptyglar?

Har nog tagit upp det förut, men tar upp det igen. Det är mycket olika åsikter om ämnet hjälptyglar, och jag känner att jag vill dela med mig av min!

Jag skulle aldrig självmant och frivilligt använda hjälptyglar på en häst, speciellt inte på min egen. Ibland så måste man, typ på ridskolor och så. Men är aldrig något jag skulle välja att använda. Det jag är allra mest emot är snodd/halsförlängare, och det är endast för att den väldigt ofta används som en ursäkt till att man inte kan rida hästen ordentligt. Väldigt många som spänner in snodden för hårt, både vid ridning och longering, och jag tycker att det är fel. Folk som använder den rätt och av rätt anledning är helt okej, t.ex. om man vill att hästen ska sträcka ut ryggen vid longering eller nåt. Men jag förstår inte folk som säger "min häst är så het/svår att rida, så jag använder snodden för att hjälpa den att gå i rätt form och arbeta rätt". Bullshit. En häst får inte hjälp av att man spänner in huvudet på den. Nacken kröks, javisst. Det ser ut som att hästen går som den ska, men väldigt ofta är varken ryggen eller bakbenen med på noterna.
Jag säger inte att alla använder snodden så. Men typ 95% av alla som använder snodd gör så.

Och ja, det finns folk inom western som rider med hjälptyglar också, vanligtvis i tidsgrenar då man inte vill att  hästen flänger upp huvudet i ansiktet på en när den taggar. Självklart finns det personer som använder hjälptyglar fel även där, det finns det överallt.

Vad jag vill komma till är att jag är så trött på att höra folk som använder hjälptyglar (främst snodd/graman) som en ursäkt för att man inte kan rida hästen ordentligt och få den att arbeta korrekt ändå. Jag är av den typen av människa som vill kunna lösa problem utan att spänna in min häst med massa olika hjälpmedel.

När min häst inte gick att rida ordentligt visste jag inte vad jag skulle göra. Det visade sig att hon hade roterade ländkotor och snett kors. Hade jag spänt in henne med något hade jag förmodligen aldrig märkt det, men hon hade haft så fruktansvärt ont och jag hade förmodligen förstört henne för all framtid.

Så tänk på det. Varför vill du använda hjälptygel? Vad är det som gör att du inte kan lösa problemet utan den? Är du säker på att hästen inte har ont någonstans?

Använd det inte som en ursäkt till att du inte kan rida. Det är väldigt många som gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar