lördag 18 augusti 2012

Vila!


Är hos mamma för tillfället, så Sessan får vila lite :) Tror att hon behöver det, har ridit ganska hårt senaste veckan. Men när det går så bra, då vill man liksom inte sluta. Bara rida,rida,rida,rida hela tiden! Man får tyvärr säga åt sig själv att man inte kan sätta igång stenhårt från att knappt ha ridit alls. Måste liksom ta det i små steg så att inte hästen får ont i musklerna D: Men det förstår man inte när man blir ivrig, hihi. Skön känsla iallafall! 

Har iallafall blivit myyycket bättre med min hand. Självklart måste jag pilla med henne ibland, men jag sitter inte o smyghåller lika mycket längre. Det märks på henne, för hon går mycket lugnare nu när jag inte stör henne. Ibland sitter jag och håller för mycket med innerhanden, men brukar komma på mig själv ganska fort. 

Det bästa med Sessan är att hon är väldigt bärig i sig själv. Man behöver liksom inte hålla på hela tiden. Hon går väldigt samlat naturligt. Det gör hon även när jag longerar henne. Har haft inspänning en gång (fattar inte varför, jag hatar sånt!!), men den var lös. Hade det för att hon skulle ställa sig inåt då hon gärna går utåtställd, men plockade bort dom rätt fort. Hur som helst. När jag longerar har jag antingen träns eller repgrimma och lina. Hon går och trampar in bakbenen riktigt fint, jobbar med ryggen och går som hon ska med huvudet med bra balans. Hon går så av sig självt, och det känns bra. Vissa hästar måste man greja som fan med för att dom ska bära sig ordentligt, men hon gör det naturligt. Det är så det ska vara tycker jag! 
Jag måste såklart peta o pilla ibland, hon faller också ur formen och ramlar framåt, eller höjer huvudet lite för mycket. Men det är inget grovjobb liksom, mer finputs. Det gillar jag :)
Nu kommer bilderna syster tog på oss igår!









3 kommentarer:

  1. Hon har alltid haft så där bra undertramp, sjukt praktiskt :D Dusty har också det, superskönt att kunna longera helt fritt och se att hästen ändå jobbar korrekt :)

    SvaraRadera