fredag 3 augusti 2012

Hur började mitt hästintresse

Jaa, det hela började väl när jag var 9-10år nånting. Min låssassyster red på Vilsta ridskola här i Eskilstuna, och hade gjort det några år. Jag följde med och kollade på en lektion eller hur det var, och jag kände att jag också ville börja rida där. Vi har aldrig haft något hästintresse inom familjen, och pappa sa blankt nej. Betala flera tusen i månaden, för att jag skulle gå några gånger och sen sluta (gjorde så med alla sporter jag provade, haha!). Men Lena tyckte att jag skulle få börja rida där ändå, så tillslut fick jag det.
Första dagen jag skulle rida var jag hur nervös som helst. Fick ett par gamla ridbyxor och hjälm av Elin, rotade fram en gammal jacka som jag inte hade användning för och åkte och köpte skor på Jump in. Mamma ville ta kort, såklart. Haha! Första hästen jag fick hette Lorette. Vi fick hjälp att göra i ordning av skötarna, och när vi stog där uppradade och väntade på att få gå ut sa ridläraren till mig "Jaa, du med Lorette får hålla handen väldigt nära hakan på henne, för hon bits!". Blev hur rädd som helst haha, men när jag satt upp var det det roligaste jag gjort. Och sedan var jag fast :)

Övergick till western efter 1½ år. Pappa hade en kompis som hette Micke som hade westernhästar till salu. Så Elin och jag fick åka dit och ta lektioner, och sedan bestämde vi oss för att köpa dom hästarna.
Kommer ihåg att jag tänkte "vadå, kan man styra en häst utan att dra i tygeln??!". Tyckte att det var jättehäftigt att hästarna var så väluppfostrade och stannade där man släppte grimskaftet.

Och jaa, på den vägen är det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar