lördag 29 september 2012

Att lära hästen

Alla människor som håller på med hästar tränar ju dagligen på att lära hästen olika saker. T.ex. att stå still i gången, lyfta benen, backa, ge efter för tryck osv. Finns även dom som tränar trick med sina hästar, toleranstränar osv lite mer än bara den dagliga inlärningen. Även om hästen kan backa på kommando, så är det ju något som man måste underhålla hela tiden. Hästar glömmer inte, men dom kan lära sig nya saker och kanske bli lite lata.
Hästen väljer alltid den lättaste vägen.


Det finns två sätt att träna sin häst med; positiv förstärkning och negativ förstärkning.
Använder man sig av positiv förstärkning lär man in genom att belöna varje steg hästen tar i rätt riktning. Här bestraffar man aldrig och säger att den har gjort fel.
Vid negativ förstärkning använder man sig av "dra och släpp"- metoden. Dvs, lägger tryck och ger eftergift när hästen gör rätt. Finns såklart andra, tuffare, former av negativ förstärkning också.

Många kombinerar dessa två, eller gör olika vid olika typer av träning. Man kan inte säga att någon av dessa är rätt eller fel metod. Det beror på vad häst och människa är bekväma med.

När jag tränar Sessan använder jag min klicker, dvs positiv förstärkning i form av ett klick (ja!-signalen) och en godis. När jag klickertränar får Sessan vända sig bort för att tänka, gå iväg för att fundera på vad jag ber om och prova sig fram. Jag tillåter inte att hon ignorerar mig, men när hon gör det beror det på att hon har slut på idéer och börjar tröttna på att försöka. Då brukar jag göra något som hon tycker är lätt, för att få tillbaka hennes motivation och självförtroende igen.
Den här träningsmetoden upptäckte jag för kanske ett år sedan, och den har funkat väldigt bra för oss. Sessan blir motiverad och vill lära sig nya saker. Hon provar sig fram väldigt mycket, och är påhittig. Det går riktigt fort att lära henne saker, samtidigt som det är roligt!

När jag håller på i den vanliga hanteringen med henne använder jag inte klickern. Då är det mest negativ förstärkning i form av tryck. T.ex. när jag vill flytta henne trycker jag lite på bogen, och när hon flyttar sig släpper jag trycket.

Det finns många olika sätt att träna hästen på. T.ex. med klicker, bara godis, beröm och kärlek, bestraffningar osv.

Själv tror jag inte på att säga till hästen "Nej, nu gör du fel!", då det lätt bryter ner hästarnas självförtroende och får dom att bli som robotar för att dom inte vågar prova sig fram längre. Jag tror mer på att säga "Ja, nu gör du rätt!" för att motivera hästen att fortsätta försöka och fortsätta lära sig.
Jag använder ordet "Nej" t.ex. om Sessan tänker äta gräs eller något när jag ryktar henne. Men det använder jag bara för att påminna henne om vad som är okej och inte. Ibland behöver hon hjälp i form av ett nej när jag klickertränar, för att hon ska prova andra saker och inte fastna vid en sak.

Jag tror mest på positiv förstärkning, då jag tycker att hästarna blir mer positiva och arbetsvilliga. Dom får höra att dom är duktiga och gör rätt, och det behöver alla. Även människor.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet :) Använder också både och. Bara positivt under trickträning men tryck osv i vanlig hantering.

    SvaraRadera