fredag 21 september 2012

Ridhuset

Var ju till ridhuset igår. Hade bokat tid från 7-8, kom fram typ 5 i 7. 
Hon tittade lite på traktorer och sånt som stog runt om. Gick in i ridhuset o sadlade på o sådär och körde lite fokusövningar från marken först för att hon skulle förstå att det var mig som hon skulle följa och titta på, inte allt annat.
Började med att skritta och jogga lite och känna på henne. Hon var riktigt ofokuserad i början, och även om hon jobbade gick hon på tok för fort. Jag var också ofokuserad i början och satt inte ordentligt, vilket gjorde att jag inte fick ner tempot. Sedan tog jag galopp, och första fattningen blev en total katastrof. Jag förberedde inte, så hon kastade sig in i fattningen och slängde upp huvudet och bara for iväg. Blä. Gjorde om den, och då gick det bättre. Det gick dock lite för fort i galoppen också, men sedan när vi började träna byten så gick hon så jävla fint! Lugn, mjuk galopp, bra samling och bakbenen väl under sig. Dock fick jag bevis på att hon inte har världens bästa kondis då hon blev hur slut som helst efter 10-15 minuter av byten. Hon satte inte alla, men ibland slarvade jag, och i slutet var hon så jäkla trött så hon orkade verkligen inte göra ett rent och direkt byte. Men har ju inte tränat byten på jättelänge så är klart att det är jobbigt. Men nu vet jag iallafall hur jag ska få hennes fokus och samling: byten. Ska göra det på framridningen imorgon. Får dock inte träna för mycket byten så att hon dör helt, men ska göra några för att få hennes fokus och mitt eget lugn.

Lastningen gick helt utmärkt, som vanligt! När vi skulle hem gick vi på helt snett, så hon gick av rampen för att titta på något bredvid bilen, haha tokhäst! Gick ut och vände henne så att hon kom rakt, och då traskade hon bara rakt in :) Duktig Sessi!!

Glad häst i transporten! :D

1 kommentar:

  1. Byten är rätt krävande för dem så du gör ju rätt i att göra bara några :) Svårt de där, man vill checka av men inte göra dem trötta, fin balas :P Eller ja, tills man har dem i toppkondis då ra... men alltså. ja, det är ju en bit dit för min del :P

    SvaraRadera