tisdag 25 september 2012

Trick & bloggar!

Fick ett önskemål om att skriva om hur jag lärt Sessan de trick hon kan och vilka bloggar jag läser :) Börjar med tricken!

För tillfället kan Sessan stegra (från ryggen), puss, sparka på boll, början till vacker hov/spansk skritt o lite sånt. Arbetar massor löst från marken, och som hjälp har jag min klicker. Tränar för tillfället på att hon ska kunna gå runt mig när jag står still och kollar i marken eller rakt fram. Går framåt kan jag säga! Bara gjort det några få gånger. Hon kan även backa när jag står bakom, knäpper med fingrarna eller vickar fram och tillbaka på fingret så backar hon vart jag än står.

Stegra lärde jag henne en dag när jag tröttnat på att hon stegrade hela tiden som protest. Tänkte att jag måste ju kunna vända på det så att det blir på kommando istället och på så sätt minska "proteststegringarna".
Så började helt enkelt att bara ta lite i tyglarna, trycka med hälarna och säga "upp!". Redan första gången tänkte hon uppåt, så har nu kunnat utveckla det ännu mer så att hon ställer sig lite högre.

Puss lärde jag henne för ett par dagar sedan. Ställde mig bara framför och gjorde "pussljud" och duttade med fingret på läpparna, när hon pussade mig så klickade jag. Efter tio minuter kunde hon det, och kan ställa mig vart som helst och göra pussljud så kommer hon och pussas. Hihi!

Sparka på boll har jag lärt henne genom att bara leda henne mot bollen och klicka när hon sparkar på den. Haha hon springer efter bollen o sparkar så jag måste springa som en galning för att hänga med! Söthäst.

Vacker hov/spansk skritt håller jag på och lär henne genom att bara picka med ett spö på hennes ben och klicka när hon lyfter. Hon bjuder själv ofta på att sparka framåt med benet, så kommer nog inte att bli ett dugg svårt att lära henne det heller, haha!

Att lära henne backa när jag står bakom var inte så svårt då jag alltid backar henne genom att knäppa med fingrarna, då det hörs bra så att jag kan backa henne även om det är en vägg emellan oss. Det använde jag inte klickern till.

Att gå runt mig när jag står still är ju en form av löslongering. Har löslongerat på "vanligt" vis länge, och det har funkat klockrent, så ville ta det ett steg längre. Bad henne att gå runt mig när jag stog still och bara kollade rakt fram, och i början tyckte hon att det var lite svårt. Hon trodde att hon skulle sidepassa bakom mig haha! Men behövde bara driva lite och nu kan hon det med!

Hon kan även sidepassa både från mig och mot mig och när jag står framför. Har bara använt spöet och petat på olika ställen och klickat när jag fått den respons jag ville.

Håller på och tränar apport också. Hon har själv börjat testa att greja med läppen och bita i targeten så det ska nog inte heller vara några problem! ;)

Hon kan faktiskt ta godis ur munnen på mig också! Haha låter jätteäckligt, men tar en godis mellan läpparna o sen tar hon den o äter upp. Assöt, och tar godisen väldigt fint! :) Lärde henne det för jättelänge sen!

Bloggar jag läser:Chris Pihlgren
Sara Neuhold
Louise Sjögren
Michaela Paldin
Josephine Dahlerus
Mollie Carlsson
My Carlsson

Är det något mer ni vill att jag ska skriva om så är det bara att säga till :DD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar