torsdag 13 september 2012

Stå inne själv

Att ställa in sina hästar i stallet ensamma i boxen/spiltan är något många har problem med. Hästen skriker, springer runt, kanske till och med vägrar att gå in i stallet, är orolig och stressar upp sig. Vissa hästar stegrar och klättrar på väggarna till och med. Vissa har även problem med att bara ta in hästen ensam för att göra i ordning den.
Förut kunde Sessan inte vara inne själv. Hon blev skogstokig, haha. Hon sprang runt, skrek, stegrade, hoppade omkring, skrapade med framhoven och var helt tokstressad. Det gällde både om man tog in henne från hagen ensam eller lät henne stå kvar när man tog ut dom andra.
Tänkte att hästen måste kunna vara inne utan att få panik, så började träna på det. Jag började att ställa in henne innan varje ridpass och gav henne foder, så att hon förknippade stallet med något gott. I början skrek hon hela tiden och for runt, efter ett tag gjorde hon det bara när fodret var slut. Jag var alltid kvar i stallet, men utan att prata med henne eller ge henne uppmärksamhet. Gick och sopade, mockade, gjorde höpåsar, smorde grejer, allt för att ha något att göra så att hon fortfarande hade tryggheten att jag var kvar i stallet hos henne. När hon slutat skrika och fara runt och bara stog still tog jag ut henne och gjorde det jag skulle. Har fortsatt med samma sak. Innan jag ska göra något får hon gå in i boxen och äta mat. Och nu är hon faktiskt riktigt lugn! Hon ropar såklart om någon av hennes kompisar går ut och hon får stå kvar, men oftast är det bara något gnägg och sedan är det bra. Hon kan stå kvar ensam om man går därifrån också utan att få panik.

Jag tror att en häst får bättre och bättre självförtroende när den vågar göra saker ensam. Som att tas ut från hagen, stå i stallet, bli riden ut i skogen, gå förbi läskiga saker osv.

Så har ni en häst som bli upprörd när den lämnas ensam i stallet. Prova att ge den mat så fort den kommer in, och sedan bara gå runt i stallet och pyssla, men ge inte hästen någon uppmärksamhet alls, varken i form av "tillrättavisning" om hästen gör något du inte gillar, och inte i lugnande syfte t.ex. att prata med den, ge mer mat osv. Låt den bara vara. När den har lugnat sig och verkar acceptera läget, ta då ut den i hagen igen eller gör det du skulle från början t.ex. rida eller bara borsta lite eller nåt. Det funkade på min häst iallafall! :)

1 kommentar:

  1. Dusty kan stå inne själv utan problem men springer som ett pucko i hagen om han blir lämnad där själv. Eller ja, så gjorde han iaf för några månader sen. Sen dess har han nog aldrig varit själv, det är ju så många hästar i hans stall. Men skulle gärna träna honom på att gå själv ute också, det är mycket enklare om hästen bara är cool och inte bryr sig.

    Tycker ditt tips är asbra. Precis så jag också gör :)

    SvaraRadera