onsdag 12 september 2012

Omvända något negativt till positivt?

Som ni alla vet så är min häst väldigt duktig på att stegra när saker och ting inte passar henne. I början var hon rent ut sagt förjävlig. Stegrade så fort jag ställde krav. Dock har hon slutat med det nu, och dom två sista gångerna hon stegrat har det varit för att hon haft riktigt ont i ryggen och inte sett någon annan utväg. Då ramlade jag även av haha!

Tänkte en dag att man måste kunna använda hennes vilja att stå på bakbenen till något positivt. Så började helt enkelt att träna stegringar med henne. Hon förstog direkt. Jag höll bara lite i tyglarna, satte mig lite framåt, tryckte med hälarna och sa "upp". Hon förstog första gången. I början vart det bara små hopp, men nu kan hon ganska högt. Dock blir det lite missförstånd ibland om jag ber henne gå bakåt, och lägger lite tryck med tyglarna. Då tror hon att hon ska upp, men då är det bara att trycka till henne med sporrarna så går hon bakåt. Hon lär sig mer och mer att skilja på min sits beroende på vad jag ber henne om. Men hon tycker verkligen att det är roligt att stegra haha!

Nu för tiden kommer stegringarna väldigt sällan som protester. Hon vet att det bara är tillåtet när jag ber om det.

Har ni något ni omvänt från negativt till positivt, och varför?:) Berätta gärna!

Här får ni några bilder på oss när vi går upp på bakhjulet!








Och ibland blir det såhär:

1 kommentar:

  1. De e coolt att man kan göra det till ngt positivt :) Själv skulle jag aldrig våga :P
    Sjukt söt på sista bilden, hihi

    SvaraRadera