torsdag 13 september 2012

Hoppas nu!!

Lasse var här idag och behandlade Sessan. Hon hade ont i höger fram, vänster bak och i nacken. Lasse sa att det förmodligen berodde på att hon halkat till i hagen och sträckt sig, och sedan belastat vänster bak pga smärtan i fram. Därav också nackont. Smärtan kom alltså från höger armbåge. När Lasse fick ut höger fram drog Sessan en djup suck och tuggade. Så himla underbart att se att hästen verkligen ser ut att säga "åh vad skönt att slippa det där onda". När han fått ut fram drog han lite i bak med och på båda sidor och kollade av, han knäckte även en kota och sådär, sen tog han nacken och sedan var hon klar. Han kände igenom henne när han var klar och hon reagerade inte någonting. Kändes som en tyngd släppte från mina axlar, så skönt att hon är fixad! Idag blir det boxvila och en liten promenad om ett par timmar. Hon får även stå inne inatt, sedan ska vi släppa hästarna i vinterhagen eftersom att den inte alls är lika lerig som sommarhagen. Lotta tyckte att det var onödigt att riskera att Sessan halkar till igen nu precis innan tävling. Ska skritta henne nu fredag, lördag och söndag, och sedan kan jag börja träna igen. Ska även massera henne med arnika två gånger om dagen denna veckan, och nästa vecka en gång om dagen.

Var rädd att samma sak som hon hade förra gången kommit tillbaka, men det hade det inte. Vart lättad över det! Känns även bra att jag upptäckte det relativt snabbt och att Lasse kom och behandlade ganska snabbt också så att det inte blir värre.

Var ändå skönt på nåt sätt att få bekräftat att jag inte bara inbillade mig att hon hade ont. Men det märks ganska tydligt. Sessan är ingen häst som döljer smärta, även fast hon försöker vara mig till lags även om det gör ont så visar hon alltid att det gör ont. Förra gången trodde jag att det bara var dumheter. Denna gång tog jag det på allvar och lyssnade på henne, och fick det fixat innan det blev värre. Tror att hon är tacksam över det :)

Så nu hoppas vi att hon slipper ont i fortsättningen!! Men ska definitivt lyssna på henne om hon säger till att hon har ont igen. :)

1 kommentar:

  1. Så skönt! Hennes lillasyster har också haft ont, troligen gått omkull i hagen under ett oväder. Det hände typ för två år sen men det hänger tyvärr i sig och hon får lätt upp samma sträckning. Hon talar också om tydligt att det gör ont, går nog i släkten på dessa rödhåriga damer :D

    SvaraRadera